Deze brower is niet compatibel met RealSmart. Gebruik een andere browser om onze website te kunnen gebruiken.

Digitaal tekenen

Sinds corona is het digitaal tekenen van documenten en contracten in de vastgoedsector volledig ingeburgerd. In de module digitaal tekenen kan je op een eenvoudige manier documenten toevoegen om digitaal te laten ondertekenen door je klanten. Vastgoedkantoren met een RealSmart pakket kunnen de module onmiddellijk gebruiken. Heb je nog geen toegang tot RealSmart? Contacteer ons voor de mogelijkheden.

vastgoedbibliotheek
  • Voeg het te ondertekenen document toe

    Voeg het document toe door het op te laden vanop je computer of selecteer het document in je dossier in RealSmart.

  • Selecteer de opties voor digitaal ondertekenen

    Voeg volgende kenmerken toe aan het document:

     

    • Partijen die het document moeten ondertekenen
    • Toegelaten types digitale handtekeningen: eId, itsme, manueel, sms-code, email-verificatie
    • Eventueel interne medewerker(s) die het document moeten goedkeuren
    • Vervaldatum document
  • Laat de partijen digitaal ondertekenen

    Je klanten ontvangen per e-mail alle instructies om de documenten digitaal te ondertekenen. Daarnaast kan je als vastgoedprofessional ook kiezen voor de “Face-to-face” mogelijkheid, waarbij je ter plaatse in je kantoor de digitale handtekeningen kan plaatsen samen met je klanten.

  • Download de ondertekende documenten

    Van zodra de documenten ondertekend zijn door je klanten, ontvang je in RealSmart een melding hiervan. Vervolgens kan je het ondertekende document gaan downloaden. Het ondertekende document bevat alle nodige certificaten als bewijs en authenticiteit van de geplaatste digitale handtekeningen.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik de module digitaal tekenen gebruiken?

Om de module “digitaal tekenen” te kunnen gebruiken moet je je registeren op RealSmart. Van zodra geregistreerd heb je toegang tot de “digitaal tekenen”-module en kan je documenten digitaal laten ondertekenen.

Heb je een pakket op RealSmart (basic, pro, premium), kan je daarnaast je digitaal getekende documenten koppelen aan je prospectie-, verkoop- en verhuurdossiers.

Welke types digitale handtekeningen worden ondersteund?

In RealSmart worden volgende types digitale handtekeningen ondersteund:

  • – manuele digitale handtekening (krabbel met muis of touchscreen)
  • – SMS-code
  • – emailverificatie-code
  • – itsme
  • – eId

Enkel digitale handtekeningen met itsme en eId zijn gekwalificeerde handtekeningen en juridisch gelijkgesteld met de klassieke handtekening met pen en papier. Een gekwalificeerde handtekening biedt dus juridisch altijd de meeste zekerheid.

Wat kost het om de digitaal tekenmodule te gebruiken?

De toegang tot de “digitaal tekenen”-module is gratis. Je betaalt enkel het gebruik dat je maakt van de module d.m.v. een kost per partij die digitaal moet tekenen.

De standaardprijs per toegevoegde partij in het document is 2,5 euro (eBTW). Indien je ook de optie itsme activeert, wordt 5 euro per partij aangerekend.

Indien je wil genieten van interessante hoeveelheidskortingen kan je ook pakketten handtekeningen aankopen (10, 25, 50 of 100 credits). Hoe meer handtekeningen je aankoopt, hoe lager de prijs per handtekening. CIB Leden genieten van een extra hoeveelheidskorting.

Meer info: kies “Pakketten” in het menu

Wat zijn de features van de tekenmodule?

Volgende features zijn beschikbaar:

  • – digitaal tekenen met eId, itsme, sms-code, email-verificatie of manueel
  • – intern goedkeuringsmechanisme
  • – overzichtspagina van alle documenten
  • – meldingen bij plaatsen digitale handtekeningen
  • – koppelen aan dossiers (enkel indien pakket RealSmart)
  • – Vervaldatum beheren