Deze brower is niet compatibel met RealSmart. Gebruik een andere browser om onze website te kunnen gebruiken.

Blog

Blijf via deze blog op de hoogte over nieuwigheden omtrent RealSmart, digitale trends, actuele topics en zoveel meer.

Actualisering rapport Onroerend erfgoed en Omgevingsrapport

We hebben goed nieuws! Binnen je prospectie-, koop- en huurdossiers kun je allerlei Vlaamse vastgoedinfo opvragen. Je ontvangt per thema een handig PDF-rapport met alle resultaten en bijhorende kaartvisualisaties.

Om je nog betere inzichten te geven, hebben we het rapport Onroerend erfgoed en het Omgevingsrapport geactualiseerd. Nieuwe dossiers maken hier automatisch gebruik van, en binnen lopende dossiers kun je jouw rapport eenvoudig opnieuw genereren.

Nieuw in het Omgevingsrapport

Een DOV-kaart (Databank Ondergrond Vlaanderen) werd toegevoegd die aangeeft of er al een bodemonderzoek is uitgevoerd en wat de desgevallende conclusie is. Let op: deze informatie vervangt niet het OVAM-bodemattest! De kaart geeft een antwoord op volgende vragen:

  • zijn er gegevens bij de OVAM beschikbaar over de grond?
  • werd er reeds een bodemonderzoek uitgevoerd?
  • werd er al dan niet een verontreiniging gevonden tijdens een bodemonderzoek?
  • zijn er nog (vervolg)acties nodig voor de grond?

Nieuw in het rapport Onroerend Erfgoed

Het rapport bevat enkele nieuwe kaarten zoals ‘Gebieden waar geen archeologisch erfgoed te verwachten valt (GGA)’ en ‘Archeologienota’s’. Er wordt voortaan ook een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de informatievragen waar rekening dient gehouden te worden met juridische gevolgen versus de informatieve kaarten die gelden als aanvullend overzicht.

Via RealSmart kan je als vastgoedprofessional voor onroerende goederen gelegen in Vlaanderen via één opzoeking verschillende overheidsbronnen raadplegen. RealSmart geeft je een overzichtelijk uittreksel (pdf) met het resultaat van de bevraging en een weergave van het resultaat op kaart. Klik hier voor meer info.

Lees meer

5 tips om de efficiëntie te verhogen in een vastgoedkantoor

Efficiëntie is de sleutel tot succes in elk kantoor. Samen met RealSmart wordt die doelstelling ook een pak meer haalbaar. Naast het centraliseren van dossier informatie en -aanvragen tracht RealSmart ook de kantoorprocessen te optimaliseren om de productiviteit te verhogen. Of je nu een makelaar, vastgoedbeheerder of -ontwikkelaar bent, hier zijn enkele waardevolle tips om de efficiëntie in jouw vastgoedkantoor te verhogen.

Stroomlijn communicatie

Effectieve communicatie is de sleutel tot een soepel verlopende vastgoedtransactie. Gebruik communicatieplatforms zoals Slack, Microsoft Teams of specifieke vastgoedcommunicatietools om de samenwerking binnen het team maar ook met jouw klant te verbeteren. Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en dat informatie gemakkelijk toegankelijk is.

Centraliseer belangrijke documenten

Vastgoedtransacties genereren een overvloed aan documenten, van contracten en akten tot inspectierapporten en marketingmateriaal. Zorg voor een efficiënt systeem voor het beheren, organiseren en archiveren van al deze documenten. Met RealSmart worden alle belangrijke documenten of elementen van een dossier op één plaats bewaard, van waar ook toegankelijk.

Optimaliseer de workflow

Analyseer de verschillende stappen in het proces van vastgoedtransacties en identificeer waar vertragingen of inefficiënties optreden. Stel vervolgens een gestroomlijnde workflow op die deze pijnpunten aanpakt en de doorlooptijd verkort. Dit kan bijvoorbeeld het herontwerpen van de bezichtigingsplanning zijn om reistijd te minimaliseren of het implementeren van een digitaal ondertekeningsbeleid om contracten sneller af te handelen. RealSmart voorziet in 5 elektronische handtekeningen.

Maak gebruik van technologie

Investeer in technologische oplossingen die specifiek zijn ontworpen voor de vastgoedsector. Dit kan variëren van CRM-software tot tools voor vastgoedbeheer en online marketingplatforms. Met de komst van AI en virtual Reality zijn er tal van nieuwe, interessante tools die jouw werk vereenvoudigen. Ontdek 3 handige tools voor makelaars om een woning sneller te verkopen.

Leer van gegevens

Maak gebruik van data-analyse om inzicht te krijgen in de prestaties van jouw vastgoedkantoor en om trends te identificeren die de efficiëntie kunnen beïnvloeden. Monitor bijvoorbeeld de doorlooptijden van transacties, klanttevredenheidsscores en conversieratio’s om processen te identificeren die verbeterd kunnen worden. Gebruik deze inzichten vervolgens om gerichte acties te ondernemen en jouw bedrijfsprestaties te optimaliseren.

Wil je meer halen uit jouw RealSmart ervaring? Ontdek hier onze opleidingen.

Lees meer

De juiste verkoopstrategie bepalen

Het verkopen van vastgoed is een complex proces dat een grondige strategie vereist om succesvol te zijn. Een van de belangrijkste aspecten van dit proces is het bepalen van de juiste verkoopstrategie en prijs. Een effectieve prijsstrategie gecombineerd met een grondige marktanalyse kan het verschil maken tussen een snelle, winstgevende verkoop en een langdurig, moeizaam proces.

Voorbereidend werk

Voordat u vastgoed te koop plaatst, is het essentieel om een grondige analyse van de markt uit te voeren. Dit omvat het onderzoeken van vergelijkbare panden in de omgeving of in gemeenten die gelijkaardig zijn, die recentelijk zijn verkocht of nog te koop staan. Door de markttrends, de doelgroep en het gedrag van kopers te begrijpen, kunt u beter anticiperen op wat potentiële kopers zoeken en hoe u uw aanbod vastgoed kunt positioneren.

Welke prijs?

Het bepalen van de juiste verkoopprijs is een delicate balans tussen het maximaliseren van winst en het aantrekken van potentiële kopers. Een te hoge prijs kan potentiële kopers afschrikken, terwijl een te lage prijs kan resulteren in verlies van potentiële winst.

Bij het bepalen van de prijs is het belangrijk om de voor- en nadelen van zowel een vaste prijs (verkoopprijs vs instelprijs) als een biedingsprocedure met SmartBid af te wegen en rekening te houden met de specifieke omstandigheden van het vastgoed en de markt. Een ervaren makelaar kan waardevol advies bieden en helpen bij het kiezen van de juiste aanpak om de beste resultaten te behalen.

Als vastgoedmakelaar kunt u tijdens de verkoop ook zelf voorstellen aan de verkoper om te switchen van verkoopstrategie. In RealSmart implementeer je in enkele clicks een biedingsprocedure met SmartBid. Hier op de juiste momenten gebruik van maken kan een cruciaal verschil maken in het succes van de verkoop.

Lees het succesverhaal van West-Littoral door SmartBid te gebruiken voor de verkoop van een studio met zeezicht.

Lees meer
SmartBid
Elektronische handtekening

Het belang van de juiste digitale handtekening

In het kader van vastgoedtransacties is het gebruik van elektronische handtekeningen een onmisbare dienstverlening geworden voor iedere vastgoedprofessional. Met RealSmart kunnen vastgoedmakelaars gebruikmaken van 5 verschillende elektronische handtekeningen, die zorgen voor een veilige en rechtsgeldige ondertekening van documenten. Dit maakt het proces van documentbeheer en -ondertekening voor vastgoedmakelaars efficiënt en tijdbesparend.

5 opties met digitaal tekenen in RealSmart

Met digitaal tekenen in RealSmart heb je 5 manieren om een elektronische handtekening te bekomen. Maar wat is nu juist de beste of veiligste, en hoe wordt dat bepaald? Met de eIDAS-verordening, die staat voor Electronic Identification, Authentication and Trust Services, is er een juridisch kader opgesteld voor elektronische transacties binnen de Europese Unie. Er zijn 3 categorieën, ook wel betrouwbaarheidsniveaus genaamd. Hieronder vind je tot welk niveau elke optie in RealSmart toebehoort:

  1. De gewone elektronische handtekening: de manuele krabbel. Een manuele krabbel met een muis wordt niet standaard aanzien (al kan een rechter daar anders over oordelen) als een geavanceerde elektronische handtekening, voornamelijk omdat het moeilijker is om de unieke identiteit van de ondertekenaar te verifiëren en om de controle over de handtekening te waarborgen.
  2. De geavanceerde elektronische handtekening: eenmalige sms-code, email-verificatie
  3. De gekwalificeerde elektronische handtekening: eID, itsme®

Allemaal rechtsgeldig, maar wat is dan het verschil?

De belangrijkste reden om te ondertekenen met een gekwalificeerde elektronische handtekening (eID of itsme®) is dat, bij geval van geschil, de bewijslast hier bij de betwistende partij ligt en niet bij de makelaar.

Gebruiksgemak vs belang: een belangrijk evenwicht

Over het algemeen wordt de keuze vooral gemaakt op basis van gebruiksgemak, terwijl de juridische implicaties in combinatie met het belang van het document vaak over het hoofd worden gezien. De gekwalificeerde handtekening biedt momenteel het hoogste beveiligingsniveau dat op dit moment wettelijk is vastgelegd. Deze handtekening is juridisch volledig gelijkgesteld met een handgeschreven handtekening.

Verschillende rechtszaken laten zien dat bij uitspraken wordt gekeken naar het belang van het document in relatie tot de gebruikte ondertekenmethode. Een document met een beperkt belang kan op een eenvoudige manier digitaal worden ondertekend, terwijl een document met een groter belang op een hoger betrouwbaarheidsniveau moet worden ondertekend. Op die manier kan de identiteit en de intentie tot ondertekening beter worden bewezen.

Ons advies

We geven dan ook het advies om documenten steeds met eID of itsme® digitaal te laten ondertekenen. Zeker bij een compromis en/of huurcontact heb je er alle belang bij over een gekwalificeerde handtekening te beschikken.

Lees meer
News, Overheid, RealSmart

3 handige tools voor makelaars om woningen te verkopen.

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en virtual reality (VR) zijn er nu krachtige instrumenten beschikbaar die het verkoopproces kunnen transformeren en verbeteren. We lichten hieronder 3 technologische opportuniteiten toe.

ChatGPT

Door gebruik te maken van ChatGPT kunnen makelaars de efficiëntie van hun communicatie verbeteren. Denk maar aan het uitwerken van wervelende teksten die een pand aantrekkelijker maken en de lezers enthousiasmeren.

Door het gebruik van natuurlijke taal en creatieve formuleringen kan ChatGPT de aandacht van de lezer langer vasthouden dan wanneer je zelf een tekst zou schrijven over een pand. Hierdoor zal de informatie bij de lezer langer blijven hangen en mogelijks meer interesse wekken.

360 Virtuele Tour

Met een 360 ​​virtuele tour kunnen potentiële kopers een interactieve en meeslepende ervaring beleven van een woning zonder deze fysiek te bezoeken. Geavanceerde VR-technologie stelt gebruikers in staat door de verschillende ruimtes van een woning te navigeren en deze vanuit elke hoek te verkennen.

Voordelen van een 360 ​​virtuele tour zijn onder meer:

  • Potentiële kopers in staat stellen om een realistisch beeld te krijgen van de indeling, grootte en kenmerken van een woning.
  • Bespaar tijd en moeite voor zowel makelaars als kopers door het aantal fysieke bezichtigingen te verminderen.
  • Vergroot de exposure van een woning door het bereik van potentiële kopers te vergroten, ook geînteresseerde kopers uit het buitenland kunnen hierdoor snel een oordeel vellen of ze verder willen gaan in het koopproces.

Virtuele Meubelstaging

Virtuele meubelstaging is een innovatieve techniek waarbij het interieur wordt toegevoegd aan foto’s van lege ruimtes. Hierdoor kunnen potentiële kopers zich een beter beeld vormen van hoe de ruimte eruit zou kunnen zien wanneer deze is ingericht. Als makelaar zal deze service alleen maar aan belang winnen door de strenger wordende renovatie-verplichtingen bij de aankoop van een oudere woning.

Door gebruik te maken van virtuele meubelstaging kunnen makelaars de presentatie van woningen verbeteren en de verkoopkansen vergroten.

Lees meer